رنگ در همه عرصههاي زندگي از معماري و مد و لباس گرفته تا بستهبندي محصولات مانند زمانيکي در حال چاپ سررسيد هستيد تأثير جدي بر انسان دارد و در انگيزش عواطف نقش معيني دارد. بهويژه در انتخاب کالا در محل خريد و قفسههاي فروشگاه تأثير رنگ انکارناپذير است و فروش سررسيد يا هر محصولي را تحت تاثير ميگذارد. اما رنگ به تنهايي در ا ين مورد معني ندارد. رنگ در فضاي طراحي معني پيدا ميکند. در اين مورد به جاي رنگ بايد از همنشيني رنگها و تناسب آنها با محتواي بسته و نيز روانشناسي مشتريان و دهها مساله فني و هنري و اجتماعي ديگر سخن گفت. علاوه بر اين ملاحظات، شناخت کافي از مرکبهاي چاپ روي جنسهاي مختلف (لفاف ـ قوطي، مقوا، شيشه و ) نيز لازمه انتخاب مناسبترين رنگها براي هر بستهاي است.
در اينجا فارغ از ماجراي پيچيده رنگ روي بستههاي مختلف به معرفي تأثير چند رنگ پر مصرف در بستههاي غذايي ميپردازيم.
سفيد خاموشي و سکوتي زنده را ميرساند؛ احساسي از پاکي و خلوص را در انسان برميانگيزد؛ شاد و زنده و لطيف است.
قرمز بهعنوان يک عامل تحريککننده دستگاه گوارش که حتي ميتواند بر نحوه گردش خون نيز اثر بگذارد، شناخته ميشود. البته بهواسطه همين اثر است که بهکارگيري اين رنگ بايد کنترل شده باشد. در همين زمينه رنگ قرمز روشن شاديبخش بوده حال آنکه قرمز تيره نوعي افسردگي را القاء خواهد نمود.
نارنجي حتي از رنگ قرمز نيز مؤثرتر است. بهگونهاي که ميتواند تأثير فيزيکي نيز به همراه داشته باشد.
زرد روشن بيانگر گرمي و لطافت بوده، زرد طلايي و زرد متمايل به سبز بترتيب بيانگر تلاش و سلامتي و سالم بودن خواهند بود. رنگ زرد تيره محرک حواس ميباشد.
صورتي گرچه فاقد شادابي ايجاد شده توسط رنگ قرمز است اما گفته ميشَود که حالاتي چون صميميت و اصالت را تشديد ميکند
سبز را رنگ آرام نام نهادهاند. که در آن تلالو جواني، رشد و اميد را ميتوان مشاهده کرد و بالاخره
آبي، رنگ آرامش ناميده شده است. تفاوت آن با رنگ سبز آن است که رنگ سبز را مرتبط با آرامش زميني ميدانند و در وصف آبي آرامشي معنوي و آسماني در نظر گرفتهاند.
بنفش حزن و اندوهي توام با وقار دارد و سالمندان به آن علاقه بيشتري دارند.
گاهي رنگها، احساس خاصي را تلقين ميکنند. بعنوان مثال رنگهاي تيره وزن بيشتر، زرد طلائي تجمل، نارنجي اشتهاي کاذب، خاکستري شوري، قهوهائي سوخته، طعم تلخ، سبز، طعم ترش را القاء ميکنند.
نکته ديگر در مورد رنگ آن است که همواره استفاده از ترکيب رنگهاي متنوع، مؤثرتر از به کارگيري يک يا چند رنگ انگشت شمار نخواهد بود و بنابراين افراط در استفاده از رنگ ميتواند اثر مع داشته باشد. البته شيشههاي چندرنگ ميتواند اثري مشابه مشاهده رنگهاي موجود در طبيعت داشته باشد. رنگ زرد بر روي زمينه سياه بيشترين خوانايي را دارد. تکنيکهاي بکارگيري رنگ نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. مثلا رنگها اگر به صورت نوارهاي افقي باشند، بسته کوتاهتر و فشردهتر ديده ميشود و اگر عمودي باشند، بسته را بلندتر جلوه ميدهند. رنگهاي روشن بسته را بزرگتر نيز نشان ميدهند.
منبع: ايران پرينت
درباره این سایت